آموزش حرفه و فن
مطالبی مفید و دانستنی هایی فراتر از کتاب های درسی
صفحات وبلاگ
آرشیو وبلاگ
نویسنده: علی خزائی - ٥ شهریور ۱۳٩٠

اگر پیش آمده که اسم شخصی را فراموش کرده باشید، اگر نام فیلمی راکه هفته گذشته تماشا کردید از یاد برده اید، اگر احساس می کنید که زیاد این جمله رابه زبان می آورید: «آخ، یادم رفته!»؛ نترسید که مبادا آلزایمر گرفته باشید. راه حل مشکل شما ساده است؛ شما نیاز به تقویت حافظه خود دارید................


   تقویت حافظه

اگر پیش آمده که اسم شخصی را فراموش کرده باشید، اگر نام فیلمی راکه هفته گذشته تماشا کردید از یاد برده اید، اگر احساس می کنید که زیاد این جمله رابه زبان می آورید: «آخ، یادم رفته!»؛ نترسید که مبادا آلزایمر گرفته باشید. راه حلمشکل شما ساده است؛ شما نیاز به تقویت حافظه خود دارید.

حالا جدا از نوع تغذیه و راه های مختلفی که برای این کار توصیه میشوند، چند تمرین جالب برایتان داریم که می تواند کمی به تقویت حافظه تان کمک کند.

در زمان زنگ تفریح کار یا کلاس، به جای نشستن و خوراکی خوردن، ازجای خود بلند شوید کمی قدم بزنید و هوای تازه استنشاق کنید.


 
1- چشم ها راببندید. از توی کیف دسته کلید خود را بردارید. حالا بدون این که چشم ها را باز کنیدسعی کنید کلید را داخل قفل قرار دهید و در را باز کنید.

2-  با هر دستی که عادت به مسواک زدن دارید، از امشب با آن یکیدست مسواک بزنید. مثلاً اگر با دست راست مسواک می زنید، از امشب مسواک را با دست چپبگیرید.

3-  برای شانه زدن نیز همان تمرینی را که برای مسواک زدن گفتیمانجام دهید.

4-  اگر همیشه عادت به یک دوش گرفتن ساده دارید، از این پس یکحمام کردن درست و حسابی را تجربه کنید.

5- - اگر هر روز با ماشین سرِ کار می روید از فردا پیاده عازم محلکار خود شوید.

6-  به روی میز تحریر خود نگاهی بیندازید، حالا جای همه چیز راعوض کنید. مثلاً جامدادی را به جای تراش رومیزی بگذارید.

7- اگر سوار آسانسور می شوید، چشم ها ببندید و سعی کنید دکمهطبقه مدنظر خود را فشار دهید. البته قبل از فشار دادن چشم هایتان را باز کنید تااشتباهاً به طبقه دیگری نروید.

8-  در زمان زنگ تفریح کار یا کلاس، به جای نشستن و خوراکی خوردن،از جای خود بلند شوید کمی قدم بزنید و هوای تازه استنشاق کنید.

9-  اگر روی میز تحریرتان عکس یا ساعت رومیزی دارید، آنها راوارونه بگذارید.

10- سعی کنید به جای نگاه کردن به غذا، از بو یا مزه آن پی ببریدکه درون بشقابتان چه غذایی وجود دارد.

11- سرگرمی تازه ای برای خود انتخاب کنید.

12-  اگر می توانید به ماهیگیری بروید.

13- باغبانی را هم به شما پیشنهاد می کنیم تا حافظه خود را تقویتکنید.

26فن‌ مهم‌ برای‌ تقویت‌ حافظه‌

    

 

متخصصان‌ روان‌شناسی‌ و دست‌اندرکاران‌تعلیم‌ و تربیت‌، فنون‌، روش‌ها و تدابیر متعددی‌ رابرای‌ پرورش‌ ذهن‌، تقویت‌ حافظه‌ و یادگیری‌ بهترارائه‌ کرده‌اند که‌ در این‌ جا به‌ تشریح‌ آنهامی‌پردازیم‌.
    تقویت‌ حافظه‌، همان‌ یادگیری‌ بهتر است‌.تقویت‌ حافظه‌ یعنی‌ رعایت‌ اصول‌ و قوانین‌ حاکم‌بر یادگیری‌. اگر قوانین‌ حاکم‌ بر یادگیری‌ را خوب‌رعایت‌ کنیم‌، بهتر یاد خواهیم‌ گرفت‌ و در نتیجه‌احساس‌ می‌شود که‌ حافظه‌ ما تقویت‌ شده‌ است‌.

    تقویت‌ حافظه‌ یا پرورش‌ حافظه‌ همان‌ عوامل‌موثر بر یادآوری‌ است‌ که‌ روان‌شناسان‌ به‌ عنوان‌روش‌های‌ پرورش‌ حافظه‌ پیشنهاد کرده‌اند(بینایی‌).

    در این‌ بحث‌ به‌ 26 شگرد مهم‌ برای‌ داشتن‌یک‌ حافظه‌ سالم‌، نیرومند و از همه‌ مهم‌تر کارآمدمی‌پردازیم‌، تا بتوانید به‌ واسطه‌ آن‌ مطالب‌ راسریع‌تر به‌ خاطر بسپارید و راحت‌تر به‌ یاد آورید.
    -1 هدف‌ -2 اعتماد داشتن‌ -3 علاقه‌ -4سلامتی‌ -5 اکسیژن‌ کافی‌ -6 دقت‌ -7 تمرکز-8 استراحت‌ -9 خواب‌ کافی‌ -10 آرامش‌-11 برنامه‌ریزی‌-12 مدت‌ یادگیری‌ -13یادگیری‌ با فاصله‌ -14 تصمیم‌ به‌ خاطر سپردن‌-15 خوب‌ درک‌ کردن‌ -16 روش‌ PQGR که‌توضیح‌ خواهیم‌ داد -17 تکرار -18 استفاده‌ ازانواع‌ حافظه‌ -19 تصویرسازی‌ -20 وسایل‌کمک‌ آموزشی‌ -21 تشریحی‌ و تستی‌ خواندن‌-22 روش‌ جزء به‌ جزء و روش‌ کلی‌ -23ارتباط -24 سازماندهی‌ در برنامه‌ -25برجستگی‌ نکات‌ مهم‌ -26 تقدم‌ و تاخر

 

 

تند خوانی‌

    امروزه‌ خواندن‌ یکی‌ از مهم‌ترین‌ وسایل‌ارتباطی‌ انسان‌ با محیط بیرونی‌اش‌ است‌. انسان‌امروزی‌ می‌کوشد با مطالعه‌ گوناگون‌، ارتباطبیشتری‌ با جهان‌ خارج‌ پیدا کند. در این‌ میان‌،مطالب‌ گوناگون‌ با سرعت‌ غیرقابل‌ وصفی‌ افزایش‌می‌یابند; بنابراین‌ نیاز به‌ مطالعه‌ بیشتر نیز ضرورت‌می‌یابد. انسان‌ امروزی‌ می‌خواهد با خواندن‌منابع‌ مختلف‌، همگام‌ با دیگران‌ پیشرفت‌ کند و ازنتیجه‌ تحقیقات‌ و زحمات‌ پژوهشگران‌ بهره‌مندگردد، ولی‌ مشکل‌ عمده‌ این‌ است‌ که‌ برای‌افزایش‌ اطلاعات‌ خویش‌ باید زمان‌ بیشتری‌ راصرف‌ مطالعه‌ کند. اما متاسفانه‌ زمان‌ محدود است‌و غیر قابل‌ افزایش‌; پس‌ چاره‌ چیست‌؟ تنها راه‌حل‌ این‌ است‌ که‌ بر سرعت‌ مطالعه‌ خود بیفزاید. ازهمین‌ جا اهمیت‌ فراگیری‌ شیوه‌های‌ تند خوانی‌مشخص‌ می‌گردد. 

ضرورت‌ آموزش‌ تندخوانی‌


    بدون‌ شک‌ بهترین‌ نام‌ برای‌ دوره‌ای‌ که‌ در آن‌زندگی‌ می‌کنیم‌، عصر اطلاعات‌ و ارتباطات‌ است‌.زمانی‌ می‌پنداشتند که‌ با پیشرفت‌ ارتباطات‌ ودریافت‌ اطلاعات‌ از طریق‌ صوت‌ و تصویر به‌تدریج‌ کتاب‌، مجله‌ و روزنامه‌ از رده‌ خارج‌می‌شود اما این‌ طور نشد و هنوز هم‌ حدود 70درصد یادگیری‌ از طریق‌ خواندن‌ به‌ دست‌می‌آید. هر فردی‌ که‌ خواندن‌ را آموخته‌ یا به‌عبارت‌ دیگر حروف‌ را می‌شناسد، چه‌ شیوه‌هایی‌را باید به‌ کار گیرد تا بتواند با صرف‌ کمترین‌ نیرو ودر حداقل‌ زمان‌، مطالب‌ را بیاموزد؟ این‌ پرسشی‌است‌ که‌ علم‌ تندخوانی‌ بدان‌ پاسخ‌ می‌دهد.
    نیاز روزافزون‌ خواندن‌ با سرعت‌ بالا در مقابل‌تنگی‌ وقت‌، خواندن‌ را از معنی‌ «شناختن‌حروف‌» خارج‌ کرده‌ و آن‌ را به‌ صورت‌ یک‌ فن‌ ومهارت‌ درآورده‌ است‌.

    افرادی‌ که‌ هیچ‌گونه‌ آشنایی‌ با فنون‌تندخوانی‌ ندارند، طوری‌ مطالعه‌ می‌کنند که‌گویی‌ دارند زیر زبانی‌ حرف‌ می‌زنند و متاسفانه‌سرعت‌ خواندن‌ این‌ افراد از 150 کلمه‌ در دقیقه‌تجاوز نمی‌کند; در حالی‌ که‌ همین‌ افراد می‌توانندسریع‌تر بخوانند و بیشتر هم‌ درک‌ کنند.

 

    کسی‌ که‌ متن‌ را به‌ کندی‌ می‌خواند، غالبا سرنخ‌مفهوم‌ اصلی‌ را گم‌ می‌کند. گذشته‌ از این‌، شخص‌تا زمانی‌ که‌ صاحب‌ مهارت‌ کافی‌ در تندخوانی‌نباشد، توجهش‌ به‌ سادگی‌ بر اثر عوامل‌ بیرونی‌پرت‌ می‌شود. اغلب‌ افراد کندخوان‌، مهارت‌کافی‌ در خواندن‌ مطالب‌ دقیق‌ تشریحی‌ را ندارندو نمی‌توانند مفهوم‌ اصلی‌ و کلیدی‌ عبارت‌ راتشخیص‌ دهند.
    تحقیقات‌ نشان‌ داده‌ است‌ افرادی‌ که‌ با روش‌غلط مطالعه‌ می‌کنند، تنها پس‌ از گذشت‌ یک‌ روزحدود 80 درصد آموخته‌های‌ خود را فراموش‌می‌کنند; در حالی‌ که‌ با فراگیری‌ اصول‌ تندخوانی‌و روش‌های‌ صحیح‌ یادگیری‌، می‌توان‌ مطلب‌ رابهتر درک‌ کرد و در عین‌ حال‌ فراموشی‌ را به‌حداقل‌ رساند.
    
    

مهم‌ترین‌ علل‌ کندخوانی‌ و راه‌های‌ برطرف‌کردن‌ آنها


    برای‌ کسب‌ مهارت‌ تندخوانی‌، باید علل‌کندخوانی‌ را مورد بررسی‌ قرار داد; سپس‌راه‌های‌ برطرف‌ کردن‌ آنها و سرانجام‌ تمرینات‌مناسب‌ تندخوانی‌ را ارائه‌ داد. در زیر مهم‌ترین‌علل‌ کندخوانی‌ و راه‌های‌ برطرف‌ کردن‌ آنهاآمده‌ است‌ که‌ از این‌ راه‌ها می‌توان‌ به‌ بلندبلندخواندن‌، برگشت‌ چشم‌ به‌ عقب‌، کلمه‌ خوانی‌،سرگردانی‌ دید، مکث‌ طولانی‌ چشم‌، محدودیت‌حوزه‌ دید و تکرار ذهنی‌ کلمات‌ اشاره‌ داشت‌...

علی خزائی
دبیر حرفه و فن مدرسه راهنمایی ابوریحان بیرونی - سرگروه حرفه و فن و عضو کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات مقطع راهنمایی شهرستان اسدآباد
نویسندگان وبلاگ:
کدهای اضافی کاربر :


تماس با ما

.

.

.

.

مشاهده جدول کامل ليگ برتر ايران